Modele płatności za reklamę w wyszukiwarce Google, za pozycjonowanie czy za kampanię w Adwords różnią się od siebie. Usługa pozycjonowania strony dla kilku fraz w zależności od konkurencji, cennika firmy zewnętrznej, a także wybranej formy rozliczenia może wahać się od kilkuset do kilku tysięcy złotych miesięcznie.
Innym rozwiązaniem jest zatrudnienie specjalisty z dziedziny pozycjonowania, ale to także wiąże się ze znacznymi kosztami. Minusem jest czas oczekiwania na wyniki, gdyż osiągnięcie wysokich pozycji może zająć od kilku dni do 3-6 miesięcy. W tym czasie najlepszym rozwiązaniem jest zadbanie o promocję w płatnych wynikach. W przypadku linków sponsorowanych, reklamodawca płaci za wejście użytkownika na stronę. Taki rodzaj rozliczenia wydaje się bardziej przejrzysty, gdyż to reklamodawca ustala maksymalną kwotę jaką jest skłonny zapłacić za przekierowanie jednego użytkownika na jego stronę. Daje to większą kontrolę nad kosztami, a także czas i koszt rozpoczęcia takiego rodzaju promocji jest znacznie niższy, gdyż przy braku dużej konkurencji stawkę za kliknięcie możemy ustalić na poziomie np. 5 groszy, a uruchomienie prostej kampanii może zająć tylko kilkanaście minut. Jednakże nie można zapomnieć o problemie nieuczciwych kliknięć (click fraud), który jest także spotykany w wynikach wyszukiwarek. Najczęściej polega on na klikaniu w reklamy konkurencji, co wpływa na zwiększenie ich kosztów, a czasem doprowadza do wyczerpania budżetu, czyli braku odsłon konkurencyjnej reklamy. Innym rodzajem manipulacji jest obniżenie CTR (stosunek liczby kliknięć do liczby odsłon reklamy) konkurencji, który jest jednym z dwóch czynników wpływającym na pozycję danej reklamy w wynikach płatnych. Nieuczciwy gracz wyłączając prezentację swojego linku, generuje tysiące bezwartościowych odsłon wpływając bezpośrednio na CTR, po czym ponownie uruchamia swoją kampanię zyskując wyższą pozycję przy niezmienionej stawce za kliknięcie.
Zobacz także artykuł: Ile kosztuje pozycjonowanie strony