Prosta optymalizacja tekstu – co i jak?
Nie każdy zna się na SEO. Jeżeli jednak prowadzisz np. bloga, dobrze by było znać podstawowe zasady optymalizacji tekstu. Raczej nie przełoży się to na diametralny wzrost pozycji Twojej strony w Google, ale pomoże robotom ją zrozumieć. Odpowiednia optymalizacja poprawi także czytelność Twojej strony dla zwykłych użytkowników. Przedstawię to na przykładzie WordPressa oraz wtyczce SEO Yoast.
Instalacja wtyczki SEO Yoast
Na wstępie zaznaczę, że zdania na temat tej wtyczki są podzielone. Nie będziemy się tym przejmować, bo ma ona nam pomóc tylko i wyłącznie w optymalizacji tekstu. Aby zainstalować wtyczkę należy przejść do panelu administracyjnego strony. Logujesz się na swojego WordPressa. Po zalogowaniu najeżdżamy kursorem na pole „Wtyczki” i wybieramy „Dodaj nową”:
Po kliknięciu przeniesiemy się do panelu instalacji wtyczek. Po prawej stronie będzie pole szukania w którym wpisujemy Yoast. Po chwili dostaniemy odpowiedź od serwera. Wybieramy wtyczkę, która nazywa SEO Yoast klikając „Zainstaluj teraz”.
Po instalacji guzik „Zainstaluj teraz” zmieni się na guzik „Włącz”, który należy kliknąć. W tym momencie instalacja wtyczki została zakończa. Brawo Twój WordPress ma nową wtyczkę.
Pisanie tekstu i nagłówki
Zabierając się za pisanie tekstu przygotuj sobie jego plan. Staraj się od początku dzielić go na sensowne akapity, którym będziesz mógł później przydzielić odpowiednie nagłówki. Prawda jest taka, że akapit nie może być za długi, ponieważ źle się go czyta. W tej kwestii także pomoże Ci wtyczka Yoast, która określa czy tekst jest przyjazny dla użytkownika czy nie. W większości szablonów tytuł artykułu będzie nagłówkiem H1 po nim dobrze jest wykorzystać nagłówek H2, który będzie naszym podtytułem do wstępu, w którym będziemy opisywać o czym jest tekst. Każdy kolejny akapit możemy oznaczać znacznikiem H3. Tak przygotowany tekst będzie od razu przejrzysty i zrozumiały dla użytkownika. Nagłówek musi mówić o czym jest dany akapit. Stosowanie nagłówków jest bardzo proste, wystarczy wykorzystać odpowiednie tagi np.
<h2>To jest nagłówek h2</h2> Pamiętaj, że każdy otwarty znacznik h2 należy zamknąć tagiem</h2>, a tekst wkleić w trybie edycji tekstowej. Jeżeli jednak stosowanie znaczników jest dla Ciebie niezrozumiałe zawsze możesz to zrobić w trybie edycji wizualnym.
Publikacja artykułu na WordPressie
Po przejściu na stronę dodania wpisu zauważysz, że pod polem tekstowym pojawił nowy obszar.
Po wklejeniu tekstu w edytor, wtyczka w czasie rzeczywistym go analizuje oraz sygnalizuje kolorowymi kropkami co należy naprawić. Czerwona kropka – źle, zielona – dobrze. Nie znaczy to, że musisz za wszelką cenę dążyć do tego aby wszystkie kropki były zielone. Zbyt dobrze zoptymalizowany tekst może zaszkodzić. Chodzi o to aby nie przesadzić. Może to wyglądać tak:
Możesz zostawić kilka pomarańczowych kropek. Nie kieruj się „ślepo” powyższym screenem, jest on załączony w celu zobrazowania sytuacji.
Opiszę w skrócie na co warto zwrócić uwagę. W polu focus keyword wpisujemy naszą frazę kluczową. Jeżeli np. piszemy tekst o smacznym deserze z truskawek będzie to „deser truskawkowy”. Po wpisaniu słowa kluczowego na dole pojawi się wynik analizy:
- Dobrze jest jeżeli nasza fraza kluczowa (w tym przypadku deser truskawkowy) pojawia się w pierwszym akapicie tekstu.
- Odnośniki w tekście możemy umieszczać do stron zewnętrznych lub odnosić się do swoich poprzednich artykułów np. W poprzednim artykule pisałaś o polewie czekoladowej podlinkują ją w nowym tekście pisząc, że idealnie się nada do tego deseru.
- Tytuł SEO inaczej tytuł artykułu powinno posiadać słowo kluczowe. W powyższym przykładzie nie ma kluczowego słowa i tym wtyczka sygnalizuje o jego braku w początkowym akapicie.
- Meta opis to tekst, który pojawi się pod tytułem Twoje strony w wyszukiwarce Google. Po kliknięciu w przycisk „Edytuj wygląd strony w wynikach wyszukiwania” pojawi Ci się prosty edytor do tworzenia opisu. Wg nowych standardów opis może mieć nawet 278 znaków. Pamiętaj o słowie kluczowym :).
- Informacja o tym, że fraza kluczowa pojawia się w nagłówku H2.
- Wtyczka świeci się na pomarańczowo gdy obrazka nie ma. Jeżeli dodasz obrazek, ale nie uzupełnisz znacznika alt, kropka nadal będzie pomarańczowa. Znacznik alt powinien opisywać co znajduje się na obrazku. Może także zawierać frazę kluczową, choćby w odmienionej wersji.
- Częstotliwość występowania słowa kluczowego. Google nie lubi jeżeli używamy zbyt często frazy na którą chcemy być widoczni. Wtyczka Yoast kontroluje to dla Ciebie.
- Informacja o nowej frazie kluczowej. Jeżeli piszesz tekst i wcześniej użyłeś już tej frazy np. „deser truskawkowy” może się ona palić na pomarańczowo.
- Informacja o tym, że opis meta posiada słowo kluczowe. Tak jak wcześniej wspomniałem, warto żeby fraza pojawiła się w opisie.
- Odpowiednia długość tytułu, najlepiej w zakresie 55 – 70 znaków.
- Informacja o tym, że fraza kluczowa pojawia się w adresie URL strony np. www.mój-blog.pl/pyszny-deser-truskawkowy/
- Chyba najważniejsza lampka mówiąca o długości tekstu. Google lubi treść i lubi jak jest jej dużo. Dlatego dobrze jest pisać posty które przekraczają 300 słów.
Ostatnie uwagi
Planując tekst. Staraj się wymyślić chwytliwy tytuł oraz nagłówek H2, który wykorzystuje słowo kluczowe dla artykułu. Ostatnimi laty bardzo popularne są wpisy, które wykorzystują schemat „5 sposób na …” lub „Jak zrobić….”. To bardzo fajne tytuły, które dobrze generują ruch. Warto też wspomnieć o direct answer. Jest bezpośrednia odpowiedź pojawiająca się na stronie wyszukiwarki. Pisząc o deserze truskawkowym dobrze jest zawrzeć w treści lub tytule pytanie np. w takiej formie „Jak zrobić pyszny deser truskawkowy?”. Kto wie, może osoba, która szuka takiego przepisu znajdzie właśnie Twój direct answer.