Z internetu korzysta co raz więcej osób, w serwisie internetowym Internet World Stats są publikowane dane na temat ilości użytkowników globalnej sieci, stopnia penetracji oraz tendencji panujących na całym świecie dotyczących Internetu. Szacuje się, iż na terenie Europy z sieci Internet korzysta 475 mln osób, co stanowi 24.2% wszystkich użytkowników internetu. Stopień penetracji dla Polski wynosi 58%, wynik ten jest identyczny do średniej europejskiej.
Z badania przeprowadzone przez CBOS w czwartym kwartale 2010 roku ponad połowa Polaków(51%) korzysta z internetu. Mimo dość dużych różnic między dwoma źródłami, wnioski są dość oczywiste. Z każdym rokiem liczba osób serfujących po sieci rośnie. Co czyni rynek internetu istotnym miejscem, w którym firmy mogą zaprezentować ofertę i sprzedawać swoje produkty. Jednakże sama obecność w sieci nie wystarcza, trzeba jeszcze dotrzeć do potencjalnego klienta. W tym momencie należy przejść do marketingu w internecie.
Internet daje możliwość sprzedaży poprzez wiele kanałów, takich jak: strona internetowa, sklep, aukcje, a także wiadomości e-mail. Dodatkowo może być miejscem, w którym firma będzie wyłącznie promować swoje produkty i zwiększać znajomość marki wśród klientów (tzw. Branding). Marketing internetowy jest czymś więcej niż reklamowaniem w sieci. Jest ogółem działań polegających na komunikacji z klientem poprzez wiadomości e-mail, serwisy społecznościowe, blogi, mikroblogi, fora i kanały dyskusyjne. To także zamieszczanie na stronie internetowej najnowszych informacji dotyczących przedsiębiorstwa, produktów oraz aktualnych promocji. Ważnym są także, kanały ułatwiające dostęp do wspomnianych informacji, tj. newslettery czy kanały RSS. Jednocześnie wysiłki marketingowe powinny być skupione na przejrzystości, wysokim stopniu przydatności strony lub sklepu internetowego. Wszystko z myślą o kliencie. Aby odwiedzający w szybki i bezproblemowy sposób znalazł to czego szuka. Treści strony muszą być przejrzyste i zrozumiałe, a proces składania zamówienia lub osiągnięcie innego celu wyznaczonego przez firmę, było maksymalnie proste i intuicyjne. Zaletą marketingu internetowego jest fakt, że przedsiębiorstwo nie musi posiadać dużego budżetu, liczonego w milionach złotych. Profesjonalną kampanię marketingową można przeprowadzić już za kilka tysięcy złotych.
W następnych wpisach poruszę temat form reklamy oraz podstawowych modeli opłat.