W drugiej części artykułu na temat badania i doboru słów kluczowych, pragnę poruszyć temat narzędzi, które mogą być bardzo pomocne podczas planowania kampanii w Google AdWords czy przygotowywaniu listy fraz do pozycjonowania.
Jednym z narzędzi, którym możemy się posłużyć podczas wyboru fraz jest Keyword Suggestion Tool przygotowany na potrzeby systemu Google Adwords. W chwili pisania tej pracy wspomniany program w polskiej wersji językowej był dostępny bezpłatnie i bez potrzeby logowania się pod adresem: https://adwords.google.pl/select/KeywordToolExternal
Aby uzyskać propozycję słów kluczowych konieczne jest podanie minimum jednego wyrazu, który dość dobrze opisuje tematykę promowanej strony. Wskazane jest zaznaczenie opcji „użyj synonimów” co wpłynie na bogatszą listę wyników. Dodatkowo można podać wyrażenia, które wyłączamy z badania.
Na poniższym rysunku widać część słów kluczowych zaproponowanych przez program Keyword Suggestion Tool, które według niego są ściśle powiązane z frazą „soczewki kontaktowe”. Dane można sortować po poziomie konkurencyjności, liczbie wyszukań oraz według trafności. Poniżej tych wyników narzędzie prezentuje także do rozważenia dodatkowe słowa kluczowe. Jednym z nich dla omawianej frazy było wyrażenie „szkła kontaktowe” oraz słowo „soczewki”. Dzięki otrzymanym danym można się dowiedzieć bardzo wiele na temat tego jakie frazy użytkownicy wpisują najczęściej, jakich produktów szukają oraz jak duża jest konkurencja.
Mniej istotnym narzędziem ale również pomocnym jest ranking serwisu OnetBoksy, który można znaleźć pod adresem http://boksy.onet.pl/ranking.html.
Ranking prezentuje najpopularniejsze hasła wpisywane w OnetSzukaj w ciągu 7 dni. Serwis dla zapytania „soczewki kontaktowe” wyświetlił tylko jedną pozycję – wpisaną frazę, z dodatkową informacją 35 wyświetleń w ciągu badanego tygodnia.
Dla słowa „programy” ranking prezentuje już znacznie większą liczbę podobnych fraz niż w przypadku hasła „soczewki kontaktowe”, jednakże w porównaniu z Keyword Suggestion Tool, gdzie dla hasła „programy” narzędzie proponuje kilkaset różnych fraz, jest to wciąż mało. Dlatego ranking serwisu Onet Boksy może być wykorzystywany jako dodatkowe narzędzie, informujące o popularności danej frazy. Kiedy potrzeba bardziej szczegółowych danych i większej liczby synonimów oraz wyrazów bliskoznacznych lepiej spisze się narzędzie firmy Google.
Do analizy trendów popularności danej frazy można wykorzystać kolejne narzędzie dostarczone przez potentata rynku wyszukiwarek – Google Trends, widoczne pod adresem http://www.google.com/trends. Jest to program w angielskiej wersji językowej, jednakże jego obsługa jest tak intuicyjna, iż nawet osoby bez znajomości języka angielskiego mogą sobie poradzić. Aplikacja oferuje przedstawienie trendów na przestrzeni nawet kilku lat oraz porównanie popularności do pięciu fraz i przedstawienie tych informacji na wykresie.
Dzięki temu możemy sprawdzić, które wyrażenie było lub jest bardziej popularne oraz oszacować czy w niedalekiej przyszłości trend będzie rosnący czy malejący. Ciekawą funkcją jest możliwość wybrania regionu dla jakiego mają być analizowane dane. Można wybrać porównanie fraz dla użytkowników mieszkających na terenie danego kraju lub województwa. W miarę możliwości przedstawione dane będą także zawierać wielkości wyszczególnione dla konkretnych miast.