W związku z tym, że serwisy społecznościowe są bardzo popularne i odgrywają w naszym życiu co raz większą rolę oraz to że zachowania użytkowników w społecznościach mają wpływ na pozycjonowanie postanowiłem przyjrzeć się temu trendowi ciut dokładniej. W tym tekście przedstawię wyniki działań promocyjnych prowadzonych w serwisie Wykop.pl.
W celu sprawdzenia sposobu działania oraz efektów promocji w wortalach społecznościowych typu Digg wybrano z pewnego serwisu turystycznego, dwa znacząco różniące się od siebie artykuły. Były one skierowane do innych grup odbiorców oraz różniły się formą oraz charakterem przekazywanych treści. Pierwszy z artykułów był swego rodzaju poradnikiem, podpowiadającym jak zachować się na lotnisku. Był skierowany głównie do osób, które nigdy nie korzystały z transportu lotniczego.
Drugi artykuł miał na celu rozbawienie czytelnika. Składał się on z tekstu pełniącego rolę wstępu oraz materiału wideo umieszczonego na serwisie YouTube. Wideo dotyczyło małp żyjących na Karaibach, które podkradały alkohol plażowiczom. Materiały zostały dodane do serwisu Wykop przez osoby związane z promowaną stroną internetową. Jasne jest, że takie działanie było niezgodne z ideą i regulaminem serwisu, według których treści powinny być dodawane przez zwykłych użytkowników Internetu. Pomijając ten fakt, wybrane treści spełniały swoją rolę. Jedna była zabawna i mogła dostarczyć rozrywki, druga zaś informowała użytkowników i pomagała odnaleźć się podczas pierwszej wizyty na lotnisku.
Rezultaty działań były następujące. W przypadku poradnika, w okresie 13-17 lipca 2011 roku badany serwis zyskał 47 nowych odwiedzających, którzy spędzili na stronie średnio 2 minuty i 7 sekund oraz stosunek liczby odsłon do odwiedzin wyniósł 1,57. Co ciekawe współczynnik odrzuceń był równy 4,26%. Materiał na temat karaibskich małp spotkał się z większym zainteresowaniem, ponieważ po „wykopaniu” linku, w dniach od 18 do 20 lipca 2011 roku promowany serwis zanotował 93 dodatkowe wejścia pochodzące z wortalu Wykop. Jednak większą liczba odwiedzin nie szła w parze z jakością użytkowników. Osoby z badanej grupy spędziły na stronie średnio 24 sekundy, zaś stosunek odsłon do odwiedzin wyniósł zaledwie 1,09, gdzie średnia witryny w lipcu 2011 roku równa była 2,11. Współczynnik odrzuceń był dwukrotnie wyższy i wynosił on 11,83%.
Z powyższej analizy, można wysnuć wniosek, iż treści, które są zabawne, ciekawe lub wywołujące w ludziach różnego rodzaju silne emocje, odnoszą większy sukces w serwisach typu Wykop. Jednak należy zauważyć, że w badanym przypadku, pomimo mniejszej liczby wejść, ale lepiej dopasowanej grupy docelowej może przynieść większe efekty niż duża ilość, mało wartościowego targetu. Oba materiały nie zdobyły dużej popularności na Wykopie, gdyż łącznie dostały zaledwie 6 „wykopów”. W przypadku otrzymania ich większej liczby serwis zyskałby więcej wejść. Według mnie dużą rolę odgrywają tu gusta i emocje użytkowników.