W literaturze można spotkać różne definicje pozycjonowania. W książce „Webpositioning. Skuteczne pozycjonowanie w internecie czyli jak efektywnie wypromować witrynę” pojęcie pozycjonowanie zostało wyjaśnione w następujący sposób: „Termin pozycjonowanie (ang. webpositioning) powstał w Stanach Zjednoczonych i oznacza pozycjonowanie serwisu WWW w Internecie. Jest to zbiór technik i czynności, których głównym celem jest zapewnienie serwisowi jak najwyższej pozycji w wyszukiwarkach. Obejmuje udoskonalenie samej witryny, jej reklamowanie i nadzór techniczny”.
Dla porównania Tomasz Frontczak pozycjonowanie pod kątem wyszukiwarek określa jako „proces polegający na zwiększeniu widoczności strony w organicznych wynikach zwracanych przez wyszukiwarkę. Zamiennie używa się również terminu optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (ang. search engine optimization – SEO). Specjaliści zajmujący się pozycjonowaniem koncentrują swoje działania na pozyskaniu niezbędnej ilości linków prowadzących do serwisu(budowanie link popularity) oraz przygotowanie witryny przyjaznej wyszukiwarkom”.
Najprościej mówiąc pozycjonowanie jest to działanie mające na celu zapewnienie promowanej stronie jak najwyższej pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania. Jedną z najważniejszych metod zapewnienia stronie wysokich pozycji w wyszukiwarkach jest odpowiednie linkowanie. Polega ono głównie na tym, aby na jak największej liczbie stron, najlepiej powiązanych tematycznie z promowanym serwisem, znajdowały się linki zawierające w treści odsyłacza interesującą nas frazę.
Na przykład, jeżeli chcemy aby strona www.tbnet.pl po wpisaniu w Google frazy „pozycjonowanie stron olsztyn” znajdowała się na jednej z pierwszych pozycji wyników wyszukiwania, staramy się aby na stronach powiązanych tematycznie, np. blogach dotyczących SEO były takie linki: pozycjonowanie stron olsztyn.
Oprócz budowania link popularity ważna jest także treść strony oraz optymalizacja pod kątem wyszukiwarek, o czym napiszę w innych wpisach.