Na polskim rynku jest kilka systemów reklamy w płatnych wynikach wyszukiwania oraz reklamy kontekstowej. Głównymi graczami oferującymi takie usługi są: Onet, WP oraz oczywiście Google. Podstawowym modelem opłat jest wspomniany w podrozdziale 1.8 model CPC, który polega na pobieraniu opłaty za każde kliknięcie w link. W AdWords maksymalny koszt jednego kliknięcia jest ustalany przez reklamodawcę, co nie oznacza, że właśnie taką kwotę będzie płacił. Jeżeli konkurencja będzie znikoma lub wcale jej nie będzie, wówczas CPC jest niższy niż ustalona stawka. Oprócz wspomnianej wcześniej kontroli nad kosztami, system oferuje nam także możliwość kierowania dopasowanej reklamy do frazy lub grup fraz kluczowych, a także przekierowania takiego użytkownika bezpośrednio na podstronę, gdzie np. znajduje się dokładny opis produktu. Dzięki temu CTR i wskaźnik konwersji są wyższe, w wyniku czego opłacalność prowadzenia takiej kampanii rośnie.

Sposób korzystania z Google AdWords

Zakładając, że sklep lub strona internetowa została odpowiednio przygotowana, a znajdujące się na niej opisy produktów zostały opracowane w sposób profesjonalny, następnym krokiem jest założenie konta w AdWords. Aby tego dokonać należy wejść na witrynę https://adwords.google.com/ i wypełnić stosowne formularze, a także wpłacić pierwsze środki na konto. Kolejnym krokiem jest utworzenie nowej kampanii, wybranie lokalizacji w jakich mają być prezentowane reklamy oraz określenie budżetu jakim reklamodawca dysponuje. W późniejszym etapie przygotowuje się kreacje wraz z dopasowanymi do niej słowami kluczowymi. Należy zastanowić się ile wart jest jeden klient, jakie dochody może przynieść jednorazowo oraz w dłuższej perspektywie czasu i na podstawie tego ustalić maksymalne CPC dla grupy fraz lub dla każdego wyrażenia oddzielnie. Reklamodawca może wybrać strony docelowe, na których chce aby reklamy były wyświetlane lub ograniczyć się wyłącznie do wyników wyszukiwania.

Kontrola kampanii reklamowej w Google AdWords

Statystyki zaimplementowane w system AdWords pozwalają na skuteczną kontrolę trwającej kampanii reklamowej. Program prezentuje takie dane jak liczba kliknięć, liczba odsłon, średnia pozycja, CTR, średni CPC oraz ogólny koszt reklamy. Dzięki temu można przeprowadzać badania efektywności, sprawdzać, która kreacja jest najczęściej wybierana przez użytkowników i zrezygnować z tych, które są mało popularne. Wiedząc jaka jest średnia pozycja danej reklamy pod frazą X w zależności od celów kampanii, można zmniejszyć lub zwiększyć stawkę CPC.

Treść reklam

Podczas pisania treści reklam trzeba zwrócić uwagę na zasady, których należy przestrzegać w systemie AdWords, choćby dlatego, że każda reklama jest sprawdzana przez pracowników Google. Zasady i wskazówki dotyczące programu zostały opisane w dziale pomocy. Oprócz dbania o poprawność językową tekstów reklam, warto zastanowić się nad jak najlepszym dopasowaniem treści do grupy docelowej. Jeżeli potencjalnymi klientami sprzedawanych wyrobów lub usług są przedsiębiorstwa można w opisie użyć takich słów, które zniechęcą użytkownika do kliknięcia, np. „oferta dla firm”. Za pomocą takich zabiegów można znacząco ograniczyć koszty związane z przypadkowymi kliknięciami. Sukces kampanii zależy od stopnia wpływu tekstów na klientów, którzy ją czytają. Wskazane jest także, umieszczenie informacji na temat reklamowanego produktu lub jego ceny. Dzięki temu użytkownik, który kliknie w reklamę jest zainteresowany potencjalnym zakupem w tej cenie.